RECENZE - 13 reasons why

Autor: Jay Asher
Hodnocení: 4*/5*
Žánr: YA
Nakladatelství: Penguin books
(Nově i jako seriál)

Clay Jensen jednoho odpoledne nalezne před svými dveřmi balík bez zpáteční adresy. Uvnitř krabice je sedm malých kazet, očíslovaných od jedné do sedmi. Když si pustí první záznam, málem se mu zastaví srdce.
Před dvěma týdny Hanna Bakerová spáchala sebevraždu. Avšak stihla zaznamenat třináct důvodů, které ji k tomu dohnaly. Tyto kazety jsou určeny všem lidem, kteří s tím měli něco společného. Clay je jedním z nich.

Poslední dobou se kniha hodně proslavila, i když je už více než šest let stará. Může za to společnost Netflix, která na motivy knihy začala natáčet seriál. První série už skončila, ale slyšela jsem, že se plánuje druhá. Na ČSFD.cz má hodnocení 85%, což je podle mě docela dobré.
Knihu jsem si přečetla v angličtině. Jednak kvůli zlepšení jazyka, jednak kvůli speciálním rozhovorům s herci ze seriálu. Ale nenechte se zmýlit, u nás již vyšla také. Jen pod úplně jiným názvem a (pardon) s odpuzující obálkou. Nejsem si jistá, jestli se dá ještě vůbec sehnat, jelikož vyšla také hodně dávno. Pro ty, které to zajímá, jmenuje se Proč? 13x proto. Vydalo ji podnakladatelství Albatrosu a úplně změnilo obálku. Proto pro mě byla jasná volba koupit si ji v angličtině. A vy, kteří nejste v čtení v cizím jazyce tak dobří, nezoufejte. Mám dojem, že nakladatelství cooboo chystá převydaní (Ovšem nejsem si na 100% jistá). Kniha se mi četla dobře a myslím, že by ji začátečník ve čtení v angličtině v pohodě zvládl.
Co se týče postav, Hanna mi od začátku přirostla k srdci. S Clayem to bylo trošku těžší, protože jsem neměla moc šanci ho poznat. To samé s ostatními charaktery. Autor vás prostě hodí do určitého prostředí a předpokládá, že už postavy znáte tak, jak on je zná ve své hlavě. Proto se mi občas někteří lidé trochu pletli nebo jsem zapomněla, co přesně Hanně udělali.
Občas mě štvalo autorovo popisování míst, kam Clay chodil. Abych byla upřímná, nezajímalo mě, jestli si Clay objedná horkou čokoládu nebo kávu. Chtěla jsem číst o Hanně a jejích problémech. A tady se dostáváme k tomu, proč se mi seriál moc nezalíbil. Chtěla jsem prostě vidět Hannin příběh a ten Clayův mě jednoduše nezajímal. Viděla jsem jen první díl, ale chci to překousnout a dokoukat to celé.
Kniha dostala čtyři hvězdičky z pěti z toho důvodu, že pojednává o vážném tématu. To, co se Hanně dělo je hrozné a my bychom se měli poučit. Šikana je hnusná věc a já doufám, že si jí nikdo neprocházíte. Navíc jsem v ní našla ještě jedno "skryté" moudro. Když se s někým chcete seznámit, někam pozvat, vyjádřit mu to, co k němu cítíte, nesmíte to odkládat. Jednou totiž může být příliš pozdě.

DALŠÍ DÍLA AUTORA:
Vánoční zázrak - Loni tato kniha vyšla u cooboo. Neplánuji ji číst, ale pokud hledáte romantickou knihu z prostředí Vánoc, doporučuji si ji vyhledat.