RECENZE - Splintered

Autor: A.G.Howard
Hodnocení: 4/5*
Žánr: YA/fantasy/retelling
Nakladatelství: Amulet books
Počet stran: 371
(první díl ze stejnojmenné trilogie + povídkový díl)

Alyssa je potomkem slavné Alenky Liddellové, podle které Lewis Carroll napsal svou Alenku v říši Divů. S touto skutečností se pojí jedna zvláštnost - Alyssa dokáže slyšet mluvit brouky a květiny. Její matka Alison je už několik let v blázinci, jelikož už to šepotání nedokázala snést. Ale co když Alison není blázen? Co když říše Divů opravdu existuje? Alyssa musí nějakým způsobem zrušit kletbu, která byla uvalená na jejich rodinu. Musí se vydat po stopách Alenky Liddellové.
Příběh je převyprávěním Alenky v říši Divů.

Jelikož jsem knihu četla v angličtině, trvalo mi to celý měsíc. Navíc jsem mezitím četla i jiné knihy (uvidíte ve wrap upu), takže není divu, že s recenzí přicházím za pět minut dvanáct.
Ze začátku se mi příběh líbil opravdu hodně. To, jak Alyssa slyšela mluvit brouky, mi připadalo jako dobrý námět sám o sobě. Úplně by mi stačilo, kdyby hlavní hrdinka zůstala pěkně ve svém světě a ta spojitost s Lidellovými mohla jít někam. Autorka se ale rozhodla pro převyprávění, takže je vám asi jasné, že jsme v našem světě nezůstali.
Alyssa mi byla od začátku sympatická. Pak tu ale máme jejího kamaráda Jeba (u nás je v knize pojmenován jako Zach, což upřímně absolutně nechápu). Ten mi lezl na nervy opravdu pořád. Je ale opravdu velká šance, že zrovna vy ho budete milovat. Já jen nemám ráda tenhle typ postav. Milý, statečný, něžný a tak dále. Morpheus mi už tak špatný nepřišel. I přes všechny jeho chyby je to alespoň něčím zajímavá postava.
Řekla bych, že děj by se dal přirovnat k houpačce. Ze začátku vás někdo postrčí, takže se houpete vyrovnaně. Poté začnete klesat, až se dostanete na bod, kdy se příběh táhne a máte chuť knihu odložit. To se ale (alespoň u mě) dělo jen pár kapitol. Vzápětí k vám zase někdo přijde a rozhoupe vás do výšin. Proto jsem nakonec knihu ohodnotila čtyřmi hvězdami z pěti. Ty nudné části jsem četla klidně pět dní, ale u těch zajímavých jsem nestrávila více než jeden. Pokud jste již Šepotání odložili, zkuste to ještě jednou. Musíte taky trochu zabojovat, protože nic není zadarmo. Navíc se po odložení nedozvíte všechnu pravdu. Autorka to měla skvělé promyšlené a já při čtení bloumala nad tím, jestli jsem se skutečně tak dlouho mýlila, nebo jsem si to špatně přeložila.
Říše Divů se v aurotčině podání malinko liší od té, kterou všichni známe. Ze začátku mě to mrzelo, protože já mám radši pohádkovější světy. Po pár stranách si na to však zvyknete. Hodně se mi líbily ty rozdíly mezi normální říší a touto. Zajímalo by mě, jak některá jména přeložili u nás do češtiny, protože i když jsem měla mozek na plné obrátky, nic mě nenapadlo. Ale někdo to zvládnout musel, takže potlesk pro něj!
Překvapilo mě, že je konec docela uzavřený. Podle mě byste vůbec další díl číst nemuseli. Já se stále ještě rozhoduju, zda v sérii budu pokračovat. A pokud ano, tak ve kterém jazyce. Vám doporučuji koupit si spíš přeloženou verzi, protože jestli jste (jako já) doposud četli v angličině pouze YA, tak vám přechod do "fantasy" bude dělat malinko potíže. Ale někde se začít musí.
Kniha Šepotání nebude každého šálek kávy. Snad jsem vám trochu pomohla s tím, jestli ji budete číst, nebo nebudete. Velkou motivací je však akce Humbook, na které se objeví A.G.Howard. Můžete si tak nechat knihu podepsat a prohodit s autorkou pár slov. Takže motto dnešní recenze; za zkoušku prostě nic nedáte!

DALŠÍ KNIHY AUTORA:
Roseblood - Autorčina nejnovější kniha je převyprávěním známého Fantoma Opery. Letos by měla kniha vyjít u nás pod názvem Krverůž u nakladatelství cooboo. Koukala jsem na Goodreads a kniha zrovna moc dobré hodnocení nemá. Číst se ji proto (a taky proto, že nemám zdání, o čem je Fantom Opery) nechystám.