RECENZE - Everything, Everything

Autor: Nicola Yoon
Hodnocení: 4,5/5*
Žánr: YA
Nakladatelství: corgi
Počet stran: 306
(u nás vyšla pod názvem Všechno, úplně všechno u nakladatelství Jota - letos byl v kinech i film)

Maddy je alergická na svět. Celých svých osmnáct let byla zavřená ve svém domě, protože kdyby vyšla ven, moc dlouho by nepřežila. Jediní lidé, které potkává, jsou její zdravotní sestra Carla a matka. Maddy je se svým životem smířená. Jenže se do vedlejšího domu přistěhuje kluk a ten donutí Madeleine pochybovat o své bublině.

Moc jsem nečekala, že by se mi příběh mohl až tak líbit. Já a YA nejsme moc velcí kamarádi, i když se to možná nezdá. K mému překvapení jsem se ale od začátku nořila hlouběji a hlouběji do děje. Stránky mi mizely pod rukama, a to i díky ilustracím a různým obrázkům od autorčina manžela Davida Yoona. Nikdy se mi dosud nestalo, že bych anglickou knihu přečetla za pouhé tři dny. Pokud chcete (a nebo již začínáte) číst v angličtině, je kniha Everything, Everything jasná volba! Má poměrně krátké kapitoly, což vás motivuje číst víc - nebo alespoň to tak mám já. Navíc je jazyk opravdu snadný, možná až po polovině to těm opravdovým začátečníkům bude dělat problémy. Jenže tato kniha je napsaná tak čtivě, že i když nebudete chápat, co se děje, budete chtít číst dál. Pouze u Harryho Pottera jsem četla až do hluboké noci, ale Everything, Everything mě donutilo tuto skutečnost změnit. Musela jsem dokonce jít do koupelny, protože bych světlem jinak rušila mého milovaného bratra.
Hlavní postava mi byla od první strany sympatická a věřím, že bude mít spousta knihomolů stejný názor. Maddy je totiž vášnivá čtenářka (ale není čemu se divit, když je celé dny zavřená sama doma) a v knize se zmiňuje třeba i o Malém princi. Nejednou mi jí bylo opravdu líto. Kdybych si měla představit, že mám stejnou nemoc, bylo by mi fakt na nic. Náš nový soused Olly mě nenechal chladnou. Ho nejde nemít rád. Když pomineme tu skutečnost, že je příběh celkem nereálný, připadalo mi, že se s hlavními postavami znám a kdykoliv bych jim mohla zavolat a pokecat si o tom, jak jsem se dnes měla.
Už jsem výše zmínila, že jsem se od čtení nemohla odtrhnout. Opakuju to proto, že jsem tím jednoduše zaskočená. V průběhu mé čtecí krize jsem se prostě začíst nedokázala a najednou přijde Everything, Everything a mám ji za chvíli za sebou. Došla jsem tedy k názoru, že pokud na vás také leze čtecí krize, mohli byste ji zkusit také. Nevím, jak je to s českým překladem, ale knihu mohu doporučit jedině v amgličtině. Pokud jste taky spíš milovník jiných žánrů a už máte trošku v angličtině načteno, může vám Everything, Everything zpříjemnit pár posledních letních dnů. Ale teď si nachvilku sundám růžové brýle a prozradím, že se kniha trochu táhla, jakmile jste se přehoupli přes půlku. Nebylo to takové, že bych ji měla chuť odložit, ale spíš jsem si pořád říkala, ať už se něco stane. A ono se stalo, nebojte.
Při čtení jsem objevovala spoustu krásných myšlenek. Bohužel jsem si je nemohla nijak zvýraznit, protože jsem měla knihu půjčenou od Marti z blogu http://kniznizivot.blogspot.cz/ Bylo celkem vtipné, že si Marťa označila vêci, které bych jen letmo přelétla a nijak se jimi dál nezaobírala. Možná vás zajímá, z jakého důvodu jsem knize ubrala půl hvězdy. Čekala jsem, že u knihy budu brečet, ale mně se ani nenahrnuly slzy do očí. Abyste mě pochopili...jsem strašná citlivka a pláču snad opravdu u všeho. Tím mě Everything, Everything opravdu zklamalo. Dále pak již zmiňovaná pomalejší část u prostředku. Ale nenechte se mýlit, byla pomalá, ale stejně jsem ji měla zachvíli přečtenou. Takže se nenechejte odradit!
Filmovou adaptaci jsem dosud neviděla, ale plánují ji brzy zhlédnout. V hlavních rolích se objevuje Nick Robinson, kterého můžete znát z filmu Pátá vlna a hlavní hrdinku nám ztvárňuje Amandla Stenberg, kterou můžete znát z prvního dílu Hunger Games. Ukázky jsou opravdu krásné. Marťa mi ale řekla, že je film úplná *píp*, takže si být vámi první přečtu knížku.

DALŠÍ KNIHY AUTORA:
The Sun is Also a Star - Autorčina druhá kniha u nás zatím nevyšla a bohužel jsem o jejím vydání nic neslyšela. Na goodreads má tato kniha dokonce o malinko lepší hodnocení, než Everything, Everything. Plánuju si knihu pořídit a přečíst, takže doufám, že autorka nezklame.